آنتاگونیست های فلزات سنگین

گروه تلگرام

گروه تلگرام (نیازمندی دارویی)

برای اعلام نیازمندی دارویی یا تامین دارو، لطفا در گروه تلگرام عضو شوید.

تالارهای گفتگوی داروسازی

هر سوال، مشکل و یا نیازمندی دارید می‌توانید در تالارهای گفتگوی داروسازی مطرح کنید.

پنسیلامین

Penicillamine

نیازمند این دارو هستید؟
از کدام داروخانه بخرم؟


پنی سیلامین یا دی پنسیلامین چیست؟
آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی می باشد. سیستم ایمنی بدن شما به صورت نرمال پادتن هایی ترشح می نمایند که از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می نمایند. در بیماری های خود ایمنی این پادتن ها علیه سلولهای خودی بدن اقدام می‌کنند که هنوز دلیل این عملکرد مشخص نمی باشد.
پنی سیلامین دارویی متعلق به گروه داروهای ضد روماتیسم می باشد که با سرکوب سیستم ایمنی از حمله ی آن به بافت های بدن و سلولهای خودی جلوگیری نموده و صدمات ناشی از بیماری رماتیسم مفصلی را کاهش می دهد.
 این دارو همچنین در درمان برخی اختلالات متابولیک مانند بیماری ویلسون ،cystinuria، سیروز صفراوی اولیه و به عنوان درمان کمکی در مسمومیت با سرب و فلزات سنگین تجویز می گردد.
در بیماری ویلسون پنیسیلامین با اتصال به یون های مس موجب تسهیل دفع کلیوی آنها می شود.
در cystinuria، این دارو با کاهش مقدار سیستین در ادرار از تشکیل کریستال هایی که موجب تشکیل سنگ های کلیه یا مثانه می‌گردند جلوگیری می‌نماید.

پیش از شروع مصرف پنی سیلامین
-در صورت بارداری، تصمیم به بارداری یا شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید.
-در صورت سابقه یا ابتلا به اختلالات کلیوی و بیماری لوپوس، پزشک خود را در جریان قرار دهید.
-لیست کاملی از کلیه داروها و فراورده های گیاهی و مکمل مصرفی خود را در اختیار پزشک داروساز خود قرار دهید.
-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه صحیح مصرف پنی سیلامین
-پنی سیلامین را دقیقاً طبق دستور پزشک خود مصرف نمایید. مقدار مصرف دارو با توجه به علت تجویز متفاوت می باشد.
-در صورتی که دارو برای درمان روماتیسم مفصلی برای شما تجویز شده باشد احتمالا در ابتدای درمان مقدار مصرف کمی تجویز می‌شود و در طی چند هفته مقدار مصرف افزایش می‌یابد تا به دوز مورد نظر پزشکتان برسد.
-پنی سیلامین را با معده ی خالی یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از غذا یا شب ها پیش از خواب همراه با یک لیوان آب مصرف نمایید.
-بهتر است دارو را در زمان مشخصی از روز مصرف نمایید تا از فراموش کردن آن جلوگیری شود وبا مصرف منظم روند بهبودی تسریع یابد.
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید (مگر اینکه زمان مصرف بعدی نزدیک باشد. در این صورت نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و از دوبرابر نمودن مصرف دارو در یک نوبت نیز خودداری نمایید.
نکته: چنانچه بیش از ۲ بار در روز از پنی سیلامین استفاده می‌نمایید، دوز فراموش شده حداکثر تا یک ساعت پس از زمان مصرف اصلی مصرف گردد

توصیه ها
-مصرف این دارو در طولانی مدت اثرات مطلوب خود را به جا می گذارد لذا در ۶ الی ۱۲ هفته ابتدایی درمان، ممکن است بهبودی چندانی احساس ننمایید. با این حال صبور باشید و مصرف دارو را تا زمانی که پزشک تجویز نموده ادامه دهید.
-در مدت درمان با پنی سیلامین لازم است تحت نظر پزشک خود بمانید تا روند بهبودی بررسی گردد و پزشک آزمایشات بالینی مورد نیاز ،(خصوصا در دو ماه نخست درمان) را انجام دهد.
-پیش از خرید هرگونه فرآورده ی دارویی یا مکمل جدید خصوصاً مکمل‌های مینرال، داروهای ضد اسید معده و داروهای ضد درد و التهاب( مانند ایبوپروفن) حتماً داروساز خود را در جریان مصرف پنی سیلامین قرار دهید زیرا برخی داروها می‌توانند با پنی سیلامین تداخل ایجاد نمایند یا باعث کاهش اثربخشی آن گردند و یا احتمال وقوع عوارض دارویی را افزایش دهند.
-درمان با پنیسیلامین معمولا طولانی مدت است مگر اینکه عوارض ناخواسته ی دارویی غیر قابل تحملی ایجاد شود که پزشک را وادار به قطع درمان با این دارو نماید. لذا مصرف دارو تا زمانی که پزشک صلاح می‌داند ادامه دهید.
-در صورتی که برنامه عمل جراحی یا درمان های دندانپزشکی در پیش رو دارید، فرد مسئول یا درمانگر خود را در جریان مصرف پنی سیلامین قرار دهید در چنین شرایطی ممکن است نیاز به تغییر مقدار مصرف پنی سیلامین باشد.
-مصرف فرآورده های حاوی آهن در مدت درمان با پنی سیلامین، جذب و به دنبال آن اثر بخشی این دارو را کاهش میدهد. لذا در صورتی که نیاز به درمان با فرآورده‌های حاوی آهن دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید تا تنظیم دوز مناسب را انجام دهد.
-جهت جلوگیری از وقوع عوارض ناخواسته ی دارویی پنی سیلامین لازم است پیش از شروع درمان و سپس به صورت منظم و دوره ای (به ویژه در ۲ ماه نخست درمان) آزمایش شمارش سلول های خونی و پلاکت ها و آزمایش کامل ادرار که توسط پزشک تجویز می گردد را به عمل آورید. همچنین انجام آزمایشات لازم جهت بررسی کبد و چشم جهت پیشگیری از بروز عوارض دارویی حداقل دو بار در سال لازم می باشد.
-احتمالا در مدت درمان با این دارو پزشک برای شما ویتامین b۶ نیز تجویز می نماید. لذا مصرف مکمل های توصیه شده توسط پزشک را ادامه دهید.
-از آنجایی که تب می‌تواند یکی از نخستین علائم حساسیت های دارویی باشد بهتر است
دمای بدن بیمار را به صورت روزانه کنترل نمایید.
-قطع ناگهانی دارو بدون نظر پزشک ممکن است عواقبی در پی داشته باشد. لذا قطع و همچنین شروع مجدد درمان با این دارو نیاز به تجویز پزشک و تنظیم دوز دقیق دارد.

عوارض ناخواسته دارویی پنی سیلامین
-احساس تهوع یا کاهش اشتها از عوارض شایع مصرف این دارو می باشد که با مصرف غذاهای سبک و پرهیز از غذاهای پر چرب و پر ادویه میتوان آن را کاهش داد.
-در صورت بروز اسهال، مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و چنانچه اسهال شدید و ادامه دار بود، به پزشک اطلاع دهید.
-در صورت بروز سردرد با پزشک یا داروساز خود جهت دریافت داروی ضد درد مناسب شرایط مشورت نمایید.
-در صورت بروز سرگیجه یا تغییر در بینایی تا زمانی که این احساس به طور کامل برطرف نگردیده از رانندگی و کار با ابزار هایی که نیاز به احتیاج دارند خودداری نمایید.
-در مدت درمان با این دارو ممکن است تغییراتی در حس چشایی ایجاد شود که جای نگرانی ندارد و به مرور زمان برطرف می‌گردد.
-در صورت بروز علائمی همچون تب، علائم آنفولانزا، زخم دهانی، کهیر و لک های قرمز پوستی، خونریزی یا خون مردگی غیرعادی، وجود خون در ادرار و تنگی نفس، سرفه های مداوم یا هر حالت غیر معمول دیگر، سریعاً به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید.
-در صورتی که پنی سیلامین جهت درمان روماتیسم مفصلی برای شما تجویز گردیده است، چنانچه درد در ناحیه مفاصل شدیدتر شد و یا ورم قرمزی و گرمی در آن نواحی احساس نمودید حتماً به پزشک اطلاع دهید.

 

نام انگلیسینام فارسیشکل داروییدوزنحوه استفادهپایهکد ATC
PENICILLAMINEپنی سیلامینCAPSULE250 mgORALPENICILLAMINE 250 mgM01CC01
PENICILLAMINETABLET250 mgORALPENICILLAMINE 250 mgM01CC01

مصرف در بارداری

گروه D

استفاده نشود: شواهدی دال بر خطر مرگ جنین با مصرف این دارو در دوران بارداری وجود دارد. این شواهد به واسطه تحقیقات، تجربه عرضه در بازار و یا مطالعات انسانی به دست آمده است. منافع دارو در مقابل خطرات احتمالی، تعیین کننده مصرف یا عدم مصرف این دارو در دوران بارداری است

هشدارها

دیدگاهی وجود ندارد!

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.